söndag 1 mars 2009

För tre månader sedan

För tre månader sedan i dag såg vår lilla dotter ljuset på Mölndals BB. Tre månader!?! Vart har tiden tagit vägen?
Tyvärr kan jag inte lägga in något kort på vår stora tremånaderstjej, då vår dator mer eller mmindre kraschat och det är där vi har kamera-programmet. (Jag kan erkänna att det var jag som tappade datorn i golvet häromdagen och att den förmodligen gick sönder då. Den är inte helt död, men snart så... Kanske ett besök på MediaMarkt när vi kommer hem?)

Jag får varje vecka mail från någon barnsite och barnets utveckling och i dag kom mailet om tremånadersutvecklingen.

När de som liven är tre månader så kan de flesta barnen
  • skratta
  • hålla huvudet stadigt
  • känna igen ditt ansikte och lukt
Många barn kan
  • känna igen din röst
  • pipa, jollra och gurgla
  • göra miniarmhävningar när de ligger på mage

Några barn kan

  • slå mot saker
  • vända sig mot höga ljud
  • rulla runt

Det känns roligt då Iris gärna ligger i babygymet och sparkar och slåt mot leksakerna som hänger ner, hon sprätter till när hundarna skäller och tittar vartifrån oljudet kommer ifrån och, hon har ju rullat runt en gång!

Nästa vecka skall vi på tremånaders-sprutan och även mäta och väga. Jag vägde henne själv häromdagen och då vägde hon stadiga 4600 gram, men den vikten skall man kanske ta med en nypa salt då det var här hemma på badrumsvågen.

By the way så är namnsdagsbarnet Albin till salu i dag, herremindar vad han har draigt nu när vi gick brorundan! Vet hut hund!

Tre månader med Iris har gått i en rasande fart, herregud, jag ska ju snart börja jobba känns det som! Tänk om de sista tre månaderna av graviditeten gått lika fort...


2 kommentarer:

Anna sa...

Ja det är helt sjukt vad tiden går!
Man blir ju mörkrädd.. Leon e 9 månader och pratar, kryper och har sig.. när hände det?
Han som var min lilla grönsak som bara låg där :)
haha!
kramis

Anonym sa...

6 weeks to go :).. can't wait! tiden rusar ju ivag, snalla snalla lat det inte ga lika for t nar han val tittat ut..
Iris ar saaaa sot! Hoppas ni har det bra i Sveg i all snon :) kramar